fredag 6 december 2013

Mer djurvänligt tänk

Jag är ju vegetarian sedan en ganska bra tid tillbaka och nu funderar jag på att ta det ett steg längre; jag håller på att gå igenom badrumsskåpets innehåll. Jag kollar upp vilka märken som använder sej av djurtester. Dessa märken planerar jag att sluta köpa produkter ifrån. (Där rök min favorittandkräm.)
Jag har haft lite problem med att ta ställning till The Body Shop eftersom de är emot djurförsök sedan 1990 med samtidigt ägs av L'Oreal som uttalat använder sig av djurtester. Jag har mejlat The Body Shop och fått svar att L'Oreal stödjer The Body Shops ställningstagande mot djurförsök. Det rimmar ändå illa att de ägs av ett företag som uttalat använder sej av djurförsök. The Body Shop finns med på PETA:s lista över företag som inte utför djurtester dock med noteringen att de tillhör L'Oreal. Det lutar åt att jag går över till LUSH istället. (Finns med på PETA:s lista också.) Funderar dock på att börja använda veganska produkter istället. Det kan nog vara ett bra mål för 2014 faktiskt. Något att införa gradvis.

Jag är av åsikten att inga djurförsök ska vara tillåtna överhuvudtaget. Inte ens för läkemedel. Ska vi människor ha medicin så får vi lösa det på annat sätt. Vem ger oss rätt att utsätta djuren för sådant lidande bara för att vi tycker att vi är så mycket bättre och mer värda än allt annat levande?

Det verkar vara lite rörigt med vilka som testar och inte. En sida säger att ett företag inte gör det medan nästan säger raka motsatsen. Klokt kan kanske vara att hålla sig till PETA:s listor.

Här kan du hitta listor i PDF-format över företag som inte utför djurförsök samt företag som gör det. Till PETA. (Veganska företag är markerade för den som är intresserad.)
Och här hittar du en lista över animaliska ingredienser i skönhetsprodukter. Till PETA:s lista.

Ett miljö- och djurvänligt hårfärgningsmedel, en vegansk eyeliner (helst på kaka) och en vegansk mascara står högst på min lista inför 2014.

Inga kommentarer: