torsdag 15 augusti 2013

Witches Tarot

Har unnat mej själv en ny tarotlek nu efter sommarens jobb.

Witches Tarot är en helt underbart vacker lek. Jag tycker om den jättemycket. Bilderna är väldigt fina och jag tycker verkligen att leken tilltalar mej på ett sätt jag inte upplevt med tarot innan.
Här återfinns mycket hedniska (paganska) symboler då det är ett genomgående tema genom hela leken.
Djävulen heter här The Shadow Side och Yttersta Domen heter istället Karma.

Klicka på bilderna så blir de större.

Baksida och första delen av major arcana.

Andra delen av major arcana.

Svärdsviten.

Stavsviten.

Bägarsviten.

Myntsviten.
 
Ett litet minus med leken är att baksidan avslöjar om kortet ligger uppochner eller inte. Lite trist tycker jag också att det är att det är manliga pager i två av sviterna. Dock det är i svärd- och stavsviten vilka ju faktiskt styrs av manlig kraft. Jag gillar som bekant när det är mer jämställt i alla sviterna med en prinsessa och en prins. Annars tycker jag som sagt väldigt mycket om den här leken. Det följde även med en hel bok (på ca 300 sidor) till den om hur den kan tolkas. Det är Ellen Dugans bok med samma namn som leken. I den finns även ett register för vad de återkommande symbolerna, som t.ex. rosor, betyder.

1 kommentar:

Miss Tahki sa...

Wow! Vart kan man få tag i den leken och vad kostade den? Vill verkligen ha en sådan :)
Fin blogg förresten!