söndag 3 februari 2013

Örter som läker

Örter som läker  av Anne McIntyre (2005).


100 sätt att bota våra vanligaste åkommor.

Jag fick den här fina boken med posten i veckan. En försenad julklapp från "svärmor". Jag kan ju erkänna att jag hoppade lite upp och ner av upphetsning när jag öppnat paketet. Eftersom jag planerar en liten krydd- och örtodling till balkongen kunde den inte kommit mer lämpligt. Har bläddrat i den flera gånger nu och den innehåller verkligen hur mycket bra tips som helst. Den beskriver örterna var för sej och vad de kan användas till. Man kan även slå upp i register enligt åkomman man vill bota; allt från PMS och halsont till blåmärken och kalla händer och fötter. Det finns även bra beskrivning för hur man gör dekokter, tinkturer, gurgelvatten och dylikt, samt även råd för dosering. Ett bra komplement till Örtbibeln  som ger mer detaljerade odlingsråd.

1 kommentar:

Månstråle sa...

Låter som en bok värd att införskaffas :)
Re: Nope, semlorna sparas till lördagen då jag ska ha gäster, men den som väntar på något gott ;)