lördag 2 juni 2012

Royal Tarot

Royal Tarot  var den första leken jag köpte. Jag var 13-14 och som vi alla vet så kostar ju lekarna en slant så det fick bli den billigaste. Jag har aldrig älskat den här leken. Lilla acranan har inga bilder på korten 1-10 och hovkorten ser likadana ut i alla sviter förutom att stavar/mynt/bägare/svärd skiljer dem åt då förstås. Det gör det svårare för nybörjaren att tolka och minnas vilket kort som står för vad. Dessutom innehåller leken pager och inte prinsessor. Jag tycker bättre om när det är prinsessor, eller att pagerna till utseendet kan tolkas som både och, det känns mer jämställt på något sätt.
Stora arcanan tycker jag är lite tråkig, mest för att den inte innehåller så mycket symboler. Dock är bilderna ganska trevliga och snälla att titta på då de är lite "söta". Leken har aldrig tilltalat mej särskilt mycket, den är kanske lite för enkel i sin utformning. Som sagt, ingen bra lek att börja med enligt mej. Det skulle i så fall  vara om man kanske vill börja med bara  stora arcanan.

Korten är lite mindre än standard och det kan ju vara både bra och dåligt. Jag har låtit den här leken bli en lek som andra får prova att spå med om de känner sej lockade. Alla mina andra lekar ser jag som privata och ser helst att ingen rör vid dem.

Major arcana

Svärdsviten

Myntsviten

Bägarsviten

Stavsviten

1 kommentar:

Månstråle sa...

Ja, den ser verkligen lite svår ut...inga bilder att kunna associera till verkar näst intill omöjligt. Skönt att den här första leken inte färgade ditt beslut att fortsätta med tarot..:)