måndag 4 juni 2012

Celtic Tarot

Är inne i en tarotperiod för tillfället. Blir så med jämna mellanrum. Fortsätter således att visa mina lekar.

Celtic Tarot  var min andra lek. Jag valde i all evighet och kom hem med denna. De blider jag hade sett tyckte jag om men när jag väl satt hemma med hela leken så gillade jag den inte lika mycket som jag först trott. Korten i stora arcanan har namn undertill som jag aldrig förstod. Jag antar numera att det är keltiska namn eller liknande. Det är egentligen stora arcanan som inte tilltalar mej så mycket då jag tycker mycket om lilla arcanans bilder.

Jag håller på att läsa lite om kelterna och deras kultur så kanske kommer jag kunna se denna lek i ett annat ljus när jag lärt mej mer om det mytomspunna folk som finns representerade på korten.

Baksidan och major arcana

Andra halvan av major arcana

Svärdsviten

Myntsviten

Bägarsviten

Stavsviten

2 kommentarer:

Månstråle sa...

Jag tror du kommer att tycka ännu mer om din lek när du lärt känna kelterna...:) Texten under är namn på olika gudar/gudinnor och andra figurer i kelternas mytologi. Som nr 2 i stora arkanan t ex Översteprästinnan är Brigid som wiccaner firar den 2 februari till Imbolc. Kortet innan nr 1 Magikern är Lugh som firas vid Lammas eller Lughnasad 1 augusti...Väldigt vacker och inspirerande lek...:)

Elena-Maria sa...

Ja, jag insåg detta när jag fotade korten, har haft den nerpackad så länge. Blev lite exalterad när jag insåg att jag ju faktiskt kände till namnen nu =) (inte alla såklart men några) Kan ärligt säga att jag redan tycker mer om leken =) Jag var nog lite för ung och "puttinuttig" när jag köpte den, dessutom blev det förvirrande att som nybörjare ha bilder som inte var så klasskiska i stora arcanan. Nu tycker jag det är lite jävlaranamma i leken ;) I like it!

Blessed be!
(är fortfarande lite avis på dina fina loppisfynd) ;)